Tidskriften 2024

Nr 1

  • Ledare: Översyn av bedömningsstödet för åk 1 Inger Fridolfsson

  • Skrivsvårigheter i gymnasiet – effektiv respons av lärare utvecklar skrivandet Ulrika Örtengren

  • Svenska Dyslexistiftelsen - en historisk exposé Gunnar Lennerstrand

  • Hur hänger pragmatisk förmåga samman med andra delar av vår språkliga förmåga? Anna Eva Hallin

  • Ny organisation för att öka samverkan och inflytande för Dyslexiföreningen Pernilla Söderberg

  • Prinsparets Stiftelse och Riksdagsseminarium med tema dyslexi Inger Fridolfsson

Nr 2

  • Ledare: Tillsammans kan vi mer! Jonas Walfridsson

  • Matematikläromedel och deras användning i Finland och Sverige Tuula Koljonen

  • Elevers deltagande i inkluderande matematikundervisning Malin Gardesten

  • Hur kommer man med i de läsandes gemenskap? Tarja Alatalo

  • Krönika: Varför får lärarstudenter inte lära sig hur man bäst lär barn att läsa? Aron Trädgårdh

  • Utdelning av Eve Malmquists pris Ulla-Britt Persson

  • Den Tionde Nordiska Dyslexikongressen Christina Hellman

  • Möte med skolministern Inger Fridolfsson

Nr 3

  • Ledare: Tionde Nordiska Dyslexikongressen 2024 Christina Hellman

  • Den tionde Dyslexikongressen Marja Beckman

  • Öronläsning, ett svek eller en möjlighet Susanna Cederquist & Idor Svensson

  • Lärverktyg och assisterande teknik - bra studiekompisar i skolan Susann Rådström Drougge & Mona Karlsson

  • Assisterande teknik – program och funktioner Johanna Kristensson

  • Lär lärarutbildningen lärarna att lära eleverna? Inger Fridolfsson

  • Avhandling Christina Sand

Nr 4

  • Ledare: Vad händer på Linnéuniversitetet? Inger Fridolfsson

  • I spåren av Kronobergsprojektet Christer Jacobson, Idor Svensson m.fl.

  • Ögonen och synen vid olika läsproblem/dyslexi Agneta Rydberg

  • Dyslexipriset Inger Fridolfsson

  • Händelser i väst! Eva-Marie Wibel, Helena Jacobsson, Gertie Ekdahl Axelsson och Pernille van Raal