Tidskriften 2023
Nr 1
Ledare: Skrivas för hand eller på dator – Inger Fridolfsson
Poesin bjuder in till läsning och samtal – Ann Boglind, Mats Malm, Anna Nordlund
Att läsa av ord och ansikten: hänger detta ihop hos elever med och utan dyslexi - Jacob Åsberg
Pågående forskning om dyskalkyli – Kenny Skagerlund
Med läsflyt i sikte – Nea Kronberg
Vikten av tidig identifiering för framgångsrik läs- och skrivutveckling – Madeleine von Strauss
Assisterande teknik vid läs- och skrivsvårigheter – Helena Jacobsson
Minnesord över Egon Nordman – Christer Jacobson
Nr 2
Ledare: Läs- och skrivträning - assisterande teknik - Chatgpt - Idor Svensson
Elever med dyslexi och deras erfarenheter av att använda assisterande teknik i skolan - Gunilla Almgren Bäck
Språkstörning (DLD), pedagogiska konsekvenser och insatser i skolan - Medeleine von Strauss
Legilexi - våra första år - Sofia Norén
Matematiksvårigheter och matematikångest - Kenny Skagerlund
Legimus - för att alla enkelt ska kunna läsa på egna villkor - Carina Ek
På besök hos skolminister Lotta Edholm - Inger Fridolfsson
Ingvar Lundberg Honorary Lecture - Inger Fridolfsson
Prinsparets stiftelse och Värdet av att få vara sig själv - Inger Fridolfsson
Nr 3
Ledare: Specialläraren, viktig i den tidiga läsundervisningen Inger Fridolfsson
European Dyslexia Association, EDA Summer seminars 2023 Pernilla Söderberg, Jeanette Ekberg och Eva Gyllin
Utredning av dyslexi är i första hand en skolfråga
Christer Jacobson och Idor Svensson
Kan handskrift påverka elevers läsförståelse?
Barbro Westlund
Skärp lärarstudenters utbildning i tidig läsundervisning Tarja Alatalo och Linda Fälth
Krönika: Förbjudet att störa läsande (eller lyssnande) barn Margareta Palm
Planeringsdagar för Svenska Dyslexiförenings styrelse Inger Fridolfsson
Anita Sandells stipendium 2023
Bokpresentation
Nr 4
Ledare: Vad innebär skicklig läs- och skrivundervisning?
Tarja Alatalo
Främjar språklekar i förskolan riskbarnens läsförståelse nio år senare? Pekka Niemi & Ann-Christina Kjeldsen
Kan en app-baserad läsintervention öka elevers läsförmåga och lärares self-efficacy? En studie i den anpassade skolan.
Lisa Palmqvist & Monica Reichenberg
Reportage från Svensk Näringslivs Skolforum
Christina Hellman
Krönika: Att utveckla elevers läsning
Linnéa Linnqvist
Reflektioner kring kursen Pedagogisk kartläggning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
Inger Fridolfsson