Tidskriften 2023

Nr 1

  • Ledare: Skrivas för hand eller på dator – Inger Fridolfsson

  • Poesin bjuder in till läsning och samtal – Ann Boglind, Mats Malm, Anna Nordlund

  • Att läsa av ord och ansikten: hänger detta ihop hos elever med och utan dyslexi - Jacob Åsberg

  • Pågående forskning om dyskalkyli – Kenny Skagerlund

  • Med läsflyt i sikte – Nea Kronberg

  • Vikten av tidig identifiering för framgångsrik läs- och skrivutveckling – Madeleine von Strauss

  • Assisterande teknik vid läs- och skrivsvårigheter – Helena Jacobsson

  • Minnesord över Egon Nordman – Christer Jacobson

Nr 2

  • Ledare: Läs- och skrivträning - assisterande teknik - Chatgpt - Idor Svensson

  • Elever med dyslexi och deras erfarenheter av att använda assisterande teknik i skolan - Gunilla Almgren Bäck

  • Språkstörning (DLD), pedagogiska konsekvenser och insatser i skolan - Medeleine von Strauss

  • Legilexi - våra första år - Sofia Norén

  • Matematiksvårigheter och matematikångest - Kenny Skagerlund

  • Legimus - för att alla enkelt ska kunna läsa på egna villkor - Carina Ek

  • På besök hos skolminister Lotta Edholm - Inger Fridolfsson

  • Ingvar Lundberg Honorary Lecture - Inger Fridolfsson

  • Prinsparets stiftelse och Värdet av att få vara sig själv - Inger Fridolfsson

Nr 3

  • Ledare: Specialläraren, viktig i den tidiga läsundervisningen Inger Fridolfsson

  • European Dyslexia Association, EDA Summer seminars 2023 Pernilla Söderberg, Jeanette Ekberg och Eva Gyllin

  • Utredning av dyslexi är i första hand en skolfråga

  • Christer Jacobson och Idor Svensson

  • Kan handskrift påverka elevers läsförståelse?

  • Barbro Westlund

  • Skärp lärarstudenters utbildning i tidig läsundervisning Tarja Alatalo och Linda Fälth

  • Krönika: Förbjudet att störa läsande (eller lyssnande) barn Margareta Palm

  • Planeringsdagar för Svenska Dyslexiförenings styrelse Inger Fridolfsson

  • Anita Sandells stipendium 2023

  • Bokpresentation

Nr 4

  • Ledare: Vad innebär skicklig läs- och skrivundervisning?

  • Tarja Alatalo

  • Främjar språklekar i förskolan riskbarnens läsförståelse nio år senare? Pekka Niemi & Ann-Christina Kjeldsen

  • Kan en app-baserad läsintervention öka elevers läsförmåga och lärares self-efficacy? En studie i den anpassade skolan.

  • Lisa Palmqvist & Monica Reichenberg

  • Reportage från Svensk Näringslivs Skolforum

  • Christina Hellman

  • Krönika: Att utveckla elevers läsning

  • Linnéa Linnqvist

  • Reflektioner kring kursen Pedagogisk kartläggning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.

  • Inger Fridolfsson