Tidskriften 2020

Nr 1

  • Ledare: Assisterande teknik (AT)- Idor Svensson

  • Systematisk språklek och tidig läs- och skrivutveckling - Ann-Christina Kjeldsen

  • Vårt arbete European Dyslexia Association (EDA) - Pernilla Söderberg Juhlander

  • Legimus. Erfarenheter från skola och bibliotek - Helena Jacobsson och Maria Olsson

  • En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi - Christer Jacobson

Nr 2

  • Ledare: Studera med dyslexi – Susanne af Sandeberg

  • Response to intervention (RTI)för nyanlända och flerspråkiga elever – Helén Egerhag och Camilla Nilvius

  • Tillgången till läs- och skriv-utredningar inom logopedin

  • Effekter av tidig fonologisk träning – Ulrika Wolff

  • Riskerar Läsa- skriva- räknagarantin att bli en misslyckad reform?

  • Debattartikel publicerades i Aftonbladet den 16 mars 2020

  • Assisterande teknik för elever inom gymnasiesärskolan – Christina Sand

Nr 3

  • Ledare: Tack alla läsare – Susanne af Sandeberg

  • Äldre elevers läsutveckling i ett didaktiskt perspektiv – Maria Larsson och Tarja Alatalo

  • SOMT – ett nytt test av språk- och läsförståelse för åk 4 – 7 - Ing-Marie Sandberg, Christer Jacobson och Anna Fouganthine

Nr 4

  • Ledare: Skolan i coronatid - Christina Hellman

  • Dyslexi och hjärnan från spädbarn till vuxen ålder – Linda Kailaheim - Lönnqvist och Paula Virtala

  • Revidering av kursplanerna