Tidskriften 2018

Nr 1

  • Ledare: PIRLS – Egon Nordman

  • Läsares synpunkter på Bedömningsstödet – Inger Fridolfsson

  • Vad kan man egentligen lita på? -  Mats Myrberg

  • Referat av Stanislas Dehaenes föreläsning vid IDA´s konferens 2017 ,“New Data on How Literacy Transforms the Brain”-  Johanna Kristensson

  • Upprepad mätning av läsförmåga  – Christer Jacobson

Nr 2

  • Ledare: Assisterande, inkluderande teknik och (a)sociala medier –  Gerty Engh, Christer Jacobson och Idor Svensson

  • Svar från Skolverket angående bedömningsstöd åk 1 – Susanne af Sandeberg

  • Styrdokument och specialpedagogik i Sverige och Finland – Kristina Ström

  • Dyslexi, andra svårigheter samt fågelskådning – Jakob Åsberg Johnels

Nr 3

  • Ledare: Våra seminarier i Almedalen – Christina Hellman

  • Promoting effective vocabulary growth for students -  Margaret G. McKeown

  • Allmänna ämnen i gymnasieskolans yrkesutbildningar - hot eller löfte för lässvaga? – Mats Myrberg

  • Skolbesök på Swift School, skola för elever med dyslexi – Johanna Kristersson

  • Svenska Dyslexiföreningen och Svenska Dyslexistiftelsens uttande gällande dyslexi och ögonrörelser

Nr 4

  • Ledare: Vikten av vetenskaplig förankring – Christina Hellman

  • Response to intervention (RTI) i svensk skolkontext – Camilla Nilvius

  • Ella lär dig läsa, en pedagogisk intervention – Elisabeth Marx

  • Dyslexiambassadörer skapar förståelse och god självkänsla – Anna Aspelund