Tidskriften 2018
Nr 1
Ledare: PIRLS – Egon Nordman
Läsares synpunkter på Bedömningsstödet – Inger Fridolfsson
Vad kan man egentligen lita på? - Mats Myrberg
Referat av Stanislas Dehaenes föreläsning vid IDA´s konferens 2017 ,“New Data on How Literacy Transforms the Brain”- Johanna Kristensson
Upprepad mätning av läsförmåga – Christer Jacobson
Nr 2
Ledare: Assisterande, inkluderande teknik och (a)sociala medier – Gerty Engh, Christer Jacobson och Idor Svensson
Svar från Skolverket angående bedömningsstöd åk 1 – Susanne af Sandeberg
Styrdokument och specialpedagogik i Sverige och Finland – Kristina Ström
Dyslexi, andra svårigheter samt fågelskådning – Jakob Åsberg Johnels
Nr 3
Ledare: Våra seminarier i Almedalen – Christina Hellman
Promoting effective vocabulary growth for students - Margaret G. McKeown
Allmänna ämnen i gymnasieskolans yrkesutbildningar - hot eller löfte för lässvaga? – Mats Myrberg
Skolbesök på Swift School, skola för elever med dyslexi – Johanna Kristersson
Svenska Dyslexiföreningen och Svenska Dyslexistiftelsens uttande gällande dyslexi och ögonrörelser
Nr 4
Ledare: Vikten av vetenskaplig förankring – Christina Hellman
Response to intervention (RTI) i svensk skolkontext – Camilla Nilvius
Ella lär dig läsa, en pedagogisk intervention – Elisabeth Marx
Dyslexiambassadörer skapar förståelse och god självkänsla – Anna Aspelund