Tidskriften 2015
Nr 1
Ledare: Tidig upptäckt – tidiga insatser, Christina Hellman
Reflektioner kring svensk dyslexi, forskning och dyslexipedagogik - Mats Myrberg
Lärarens ämneskompetens är av betydelse för elevers läs- och skrivutveckling - Tarja Alatalo
Tidiga upptäckter - tidiga insatser - Inger Fridolfsson
Läsförståelseproblem i tidig skolålder – Åsa Elwér
Nr 2
Ledare: Hearing om dyslexi - Gunilla Salo
Intervju med statsminister Stefan Löfvén - Monica Reichenberg
Kan RAN predicera läsning? - Ulrika Wolff
Hearing om dyslexi
Tänka om ljud. Fonologisk lästräning vid datorn för döva och hörselskadade barn som använder cochleaimplantat eller hörapparat - Cecilia Nakeva von Mentzer
Nr 3
Tema: Alternativa verktyg
Ledare: Christer Jacobson
Alternativa verktyg, vad har vi lärt oss hittills - Idor Svensson
Självbild och mående hos barn och ungdomar med läs – och skrivsvårigheter - Emma Lindeblad
Att läsa med hjälp av en app – Linda Fälth
Rådgivning om it-baserade lärverktyg - Christina Hellman
Bedre leseforståelse: Tiltak som har dokumentert effekt - Monica Melby-Lervåg
Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår - Maria Levlin
Nr 4
Ledare: PISA och PIRLS, åtgärder och problem – Egon Nordman
Wittingmetoden, en livskraftig veteran på läs- och skrivområdet- Anita Hjälme
Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi - Gunilla Salo
Learning and Teaching to Read in Kiswahili in Pre-Primary Classes in Tanzania. Teachers’ Beliefs and Instructional Practices – Ulf Fredriksson
Återinför läs- och skrivinlärning i lärarutbildningarna! – Christina Hellman
Läsinlärning för CP-skadad elev - Pia Ax Forslund