Tidskriften 2015

Nr 1

  • Ledare: Tidig upptäckt – tidiga insatser, Christina Hellman

  • Reflektioner kring svensk dyslexi, forskning och dyslexipedagogik - Mats Myrberg

  • Lärarens ämneskompetens är av betydelse för elevers läs- och skrivutveckling - Tarja Alatalo

  • Tidiga upptäckter - tidiga insatser - Inger Fridolfsson

  • Läsförståelseproblem i tidig skolålder – Åsa Elwér

Nr 2

  • Ledare: Hearing om dyslexi - Gunilla Salo

  • Intervju med statsminister Stefan Löfvén - Monica Reichenberg

  • Kan RAN predicera läsning? - Ulrika Wolff

  • Hearing om dyslexi

  • Tänka om ljud. Fonologisk lästräning vid datorn för döva och hörselskadade barn som använder cochleaimplantat eller hörapparat - Cecilia Nakeva von Mentzer

Nr 3

  • Tema:  Alternativa verktyg

  • Ledare: Christer Jacobson

  • Alternativa verktyg, vad har vi lärt oss hittills - Idor Svensson

  • Självbild och mående hos barn och ungdomar med läs – och skrivsvårigheter - Emma Lindeblad

  • Att läsa med hjälp av en app – Linda Fälth

  • Rådgivning om it-baserade lärverktyg - Christina Hellman

  • Bedre leseforståelse: Tiltak som har dokumentert effekt - Monica Melby-Lervåg

  • Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår -  Maria Levlin

Nr 4

  • Ledare: PISA och PIRLS, åtgärder och problem – Egon Nordman

  • Wittingmetoden, en livskraftig veteran på läs- och skrivområdet- Anita Hjälme

  • Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi - Gunilla Salo

  • Learning and Teaching to Read in Kiswahili in Pre-Primary Classes in Tanzania. Teachers’ Beliefs and Instructional Practices – Ulf Fredriksson

  • Återinför läs- och skrivinlärning i lärarutbildningarna! – Christina Hellman

  • Läsinlärning för CP-skadad elev - Pia Ax Forslund