Tidskriften 2014

Nr 1

  • 1 Ledare: ”Från topp till botten” bl.a den senaste PISA-rapporten- Egon Nordman

  • En longitudinell kohortstudie av läsförståelse och stavning i årskurs 1–6 i en finlandssvensk skola - Anne May Granqvist

  • Cognitive Assessments for Multilingual Learners - an holistic approach to identifying dyslexia - Anne Margaret Smith

  • PISA 2012 – försämrade resultat för svenska elever

  • En högskola för alla? Gerty Engh

  • Dyslexi och komorbiditet - Mona Näreskog   

Nr 2

  • Ledare: Rätten att läsa – Christina Hellman

  • Act now! Rapport från EU:s läs- och skrivexperter – Karin Taube

  • Den kunnige läraren - vägen till framgång för elever med läs - och skrivsvårigheter/dyslexi

  • Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens i Lund 2014

  • Status på ordblindeområdet i Danmark - Birgit Dilling Jandorf

Nr 3

  • Ledare: Den Nordiska dyslexikongressen - Peter af Trampe

  • Ordblindeområdet i Danmark: forskning och praksis – Birgit Dilling Jandorf

  • Hitta språket med  Kodknäckarna

  • Den sjunde nordiska dyslexikongressen

  • På väg mot pedagogisk digital kompetens – Gunilla Almgren Bäck

Nr 4

  • Ledare: Förr, nu och framtiden - Christina Hellman

  • Svenska Dyslexiföreningen 25 år - Ulla Föhrer

  • Att bedöma elevers läsförståelse - Caroline Liberg

  • Dyslexi – ett undangömt handikapp - Curt von Euler

  • Medfödd ordblindhet och därmed besläktade rubbningar hos barn. Utdrag ur Tidskrift för barnavård och ungdomsskydd N:o4, 1926 -  Doktor Alfhild Tamm