Tidskriften 2013

Nr 1

  • Ledare: Peter af Trampe

  • Alla kan lära sig läsa och förstå texter – Monica Reichenberg

  • Kedjor från Växjö – Christer Jacobson

  • Specialpedagogiska insatser ger goda läsare , ett finländskt perspektiv – Kristina Ström

  • PIRLS 2011, fakta och reflektioner - Egon Nordman

  • Guessers ans Spellers, skillnader i läs- och stavningsförmåga – Inger Fridolfsson

  • Ordförrådets betydelse för läsning – Christina Wiklund

Nr 2

  • Tema: Alternativa verktyg

  • Ledare: Alternativa verktyg och skrivinlärning

  • Mobiltelefoner, surfplattor och alternativa verktyg – Johanna Kristensson

  • Surfplattor i skolan – Susanna Laurin

  • Mötet mellan barnen och talböckerna – Jenny Nilsson

  • Dyslexi genom livet – Anna Fouganthine

  • Extra-large letter spacing improves reading in dyslexia – Johannes C. Ziegler

  • Delaktighet i textsamhället - svensk-norsk forskar- och praktikerkonferens

  • Skickliga lärare är nyckeln till framgång – Ulla-Britt Persson

Nr 3

  • Ledare: Regeringen vill slopa kraven på åtgärdsprogram – Christina Hellman

  • Flerspråkiga perspektiv på läsinlärning och dyslexi –  Eva-Kristina Salameh

  • Sexårsstarten som fick bakläxa - Maj-Gun Johansson

  • Sambandet mellan fonologi och lexikon i den tidiga språkutvecklingen - Lena Renner

  • Läsning - vägen till framgång , Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens i Göteborg

  • Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande - Catharina Tjernberg

Nr 4

  • Ledare: Varför läser barn sämre idag? – Christer Jacobson

  • EDA-konferensen i Växjö, Interventionsstudie i syfte att främja läsförmågan hos barn som kämpar med sin läsning – Linda Fälth

  • Finlandssvenskt kartläggningsmaterial för läsförståelse och rättstavningsförmåga – Ann-Katrine Risberg