Tidskriften 2013
Nr 1
Ledare: Peter af Trampe
Alla kan lära sig läsa och förstå texter – Monica Reichenberg
Kedjor från Växjö – Christer Jacobson
Specialpedagogiska insatser ger goda läsare , ett finländskt perspektiv – Kristina Ström
PIRLS 2011, fakta och reflektioner - Egon Nordman
Guessers ans Spellers, skillnader i läs- och stavningsförmåga – Inger Fridolfsson
Ordförrådets betydelse för läsning – Christina Wiklund
Nr 2
Tema: Alternativa verktyg
Ledare: Alternativa verktyg och skrivinlärning
Mobiltelefoner, surfplattor och alternativa verktyg – Johanna Kristensson
Surfplattor i skolan – Susanna Laurin
Mötet mellan barnen och talböckerna – Jenny Nilsson
Dyslexi genom livet – Anna Fouganthine
Extra-large letter spacing improves reading in dyslexia – Johannes C. Ziegler
Delaktighet i textsamhället - svensk-norsk forskar- och praktikerkonferens
Skickliga lärare är nyckeln till framgång – Ulla-Britt Persson
Nr 3
Ledare: Regeringen vill slopa kraven på åtgärdsprogram – Christina Hellman
Flerspråkiga perspektiv på läsinlärning och dyslexi – Eva-Kristina Salameh
Sexårsstarten som fick bakläxa - Maj-Gun Johansson
Sambandet mellan fonologi och lexikon i den tidiga språkutvecklingen - Lena Renner
Läsning - vägen till framgång , Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens i Göteborg
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande - Catharina Tjernberg
Nr 4
Ledare: Varför läser barn sämre idag? – Christer Jacobson
EDA-konferensen i Växjö, Interventionsstudie i syfte att främja läsförmågan hos barn som kämpar med sin läsning – Linda Fälth
Finlandssvenskt kartläggningsmaterial för läsförståelse och rättstavningsförmåga – Ann-Katrine Risberg