Tidskriften 2012
Nr 1
Ledare: Peter av Trampe
Att mötas i lärande. Didaktiska samtal i en specialpedagogisk kontext - Anna-Lena Eriksson Gustavsson
Har lärare i åk 1-3 möjligheter att genomföra skicklig läs- och skrivundervisning? - Tarja Alatalo
Komvuxstuderande med läs- och skrivsvårigheter - Nadja Carlsson
Matematik och elevers kunnande - Wiggo Kilborn
Läsutveckling i nybörjarläsning - Maj-Gun Johansson
Nr 2
Ledare: OECD, 2012. Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools. Spotlight Sweden – Gunilla Salo
Att läsa med intellektuell funktionsnedsättning: Vad säger forskningen idag och vad återstår att ta reda på? - Jakob Åsberg
Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens, Läsinlärning och koncentration, från teori till praktisk pedagogik
Exekutiva funktioner under barndomen, en framgångsfaktor för hela livet - Hans Forssberg
Styrkor och struktur - Åsa Sourander
Att undervisa elever med dyslexi och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i engelska – Britta Larsson Lindberg och Lotta Nilsson
När läsning och skrivning tar emot - Elisabeth Wahlberg
Vad gör vi när läsinlärningen gått fel? - Ann-Katrin Åkerman
Nr 3
Ledare: Ingvar Lundberg – Peter af Trampe
Assistive Technology alias Alternativa Verktyg – Idor Svensson
En studie av tidiga språkliga och kognitiva förmågor och senare läsutveckling – Lena Krantz
Särskilt stöd och åtgärdsprogram enligt den nya skollagen – Mikael Hellstadius
Går det att skriva lättlästa versioner av Astrid Lindgrens böcker – Monica Reichenberg
Nr 4
4 Ledare: Egon Nordman
Ett sätt att närma sig en definition av dyslexi – Ingvar Lundberg
Reflektioner över situationen för elever med dyslexi förr och nu - Lena Franzén
När språkbygget inte är stabilt – Astrid Frylmark
Matematikkonferens i Stockholm - Kerstin Hyrefelt och Elisabeth Marx
Obesvarad frågor inom läsforskning – Gunilla Salo