Tidskriften 2012

Nr 1

  • Ledare: Peter av Trampe

  • Att mötas i lärande. Didaktiska samtal i en specialpedagogisk kontext - Anna-Lena Eriksson Gustavsson

  • Har lärare i åk 1-3 möjligheter att genomföra skicklig läs- och skrivundervisning? - Tarja Alatalo

  • Komvuxstuderande med läs- och skrivsvårigheter - Nadja Carlsson

  • Matematik och elevers kunnande - Wiggo Kilborn

  • Läsutveckling i nybörjarläsning - Maj-Gun Johansson

Nr 2

  • Ledare: OECD, 2012. Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools. Spotlight Sweden – Gunilla Salo

  • Att läsa med intellektuell funktionsnedsättning: Vad säger forskningen idag och vad återstår att ta reda på? - Jakob Åsberg

  • Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens, Läsinlärning och koncentration, från teori till praktisk pedagogik

  • Exekutiva funktioner under barndomen, en framgångsfaktor för hela livet - Hans Forssberg

  • Styrkor och struktur - Åsa Sourander

  • Att undervisa elever med dyslexi och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i engelska – Britta Larsson Lindberg och Lotta Nilsson

  • När läsning och skrivning tar emot - Elisabeth Wahlberg

  • Vad gör vi när läsinlärningen gått fel? - Ann-Katrin Åkerman

Nr 3

  • Ledare: Ingvar Lundberg – Peter af Trampe

  • Assistive Technology alias Alternativa Verktyg – Idor Svensson

  • En studie av tidiga språkliga och kognitiva förmågor och senare läsutveckling – Lena Krantz

  • Särskilt stöd och åtgärdsprogram enligt den nya skollagen – Mikael Hellstadius

  • Går det att skriva lättlästa versioner av Astrid Lindgrens böcker – Monica Reichenberg

Nr 4

  • 4 Ledare: Egon Nordman

  • Ett sätt att närma sig en definition av dyslexi – Ingvar Lundberg

  • Reflektioner över situationen för elever med dyslexi förr och nu - Lena Franzén

  • När språkbygget inte är stabilt – Astrid Frylmark

  • Matematikkonferens i Stockholm - Kerstin Hyrefelt och Elisabeth Marx

  • Obesvarad frågor inom läsforskning – Gunilla Salo