Tidskriften 2011

Nr 1

  • Ledare: PISA - Egon Nordman

  • Läsning under tidspress - Gustaf Öqvist Seimyr

  • Flerspråkighet och läs- och skriv-svårigheter, förutsättningar för upptäckt - Elisabeth Lindén

  • Läsförståelsen har försämrats, men hur är det med ordavkodningen? - Christer Jacobson

  • Studenter med läs- och skrivsvårigheter - Marianne Björn Milrad

  • Den talande bokens poetik - Monica Reichenberg

Nr 2

  • Ledare: SOU 2010:95, Se, tolka och agera, allas rätt till en likvärdig utbildning – Gunilla Salo

  • Utbildningskonferensen ”Matematiksvårigheter och möjligheter” Dyscalculia screener, ett sätt att  upptäcka dyskalkyli - Karin Allenström

  • Vinnare och förlorare i olika skolsystem - Ingegärd Hemmingsson

  • Dyslexikonferens för rektorer i Stockholm

Nr 3

  • Ledare: Egon Nordman

  • Bli vän med det skrivna ordet - Den sjätte nordiska dyslexikongressen

  • Går det att undervisa i  läsförståelse i särskolan? - Monica Reichenberg och Ingvar Lundberg

  • Läsutveckling i årskurs 2 -  6 belyst genom standardiserade test och nationella provet i svenska i årskurs 3 - Birgitta Herkner

  • Kommunikation och samverkan - läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i ett hälsoperspektiv, Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens i Malmö

  • British Dyslexia Association, konferens i Harrogate, UK - Eva Wennås Brante

  • Pedagogisk översättning av WISC-resultat, ett sätt att  överföra testresultat till praktisk pedagogik  - Kent Meissner

Nr 4

  • Ledare: Den sjätte nordiska dyslexikongressen – Siv Fischbein

  • Vad har vi lärt oss av 35 års forskning om relationen mellan fonologisk medvetenhet och läsinlärning – Ingvar Lundberg

  • Läs- och rättstavningssvårigheter - två sidor av samma mynt? - Kristina Moll och Karin Landerl

  • Samverkan är viktigare än diagnos – Inga-Lill Jakobsson

  • Specialpedagogik i skolvardagen – Catharina Tjernberg

  • VAKS – Vaelg afkodningsstrategi, undervisning i afkodningsstrategier for dyslektiker – Elisabeth Arnbak