Tidskriften 2011
Nr 1
Ledare: PISA - Egon Nordman
Läsning under tidspress - Gustaf Öqvist Seimyr
Flerspråkighet och läs- och skriv-svårigheter, förutsättningar för upptäckt - Elisabeth Lindén
Läsförståelsen har försämrats, men hur är det med ordavkodningen? - Christer Jacobson
Studenter med läs- och skrivsvårigheter - Marianne Björn Milrad
Den talande bokens poetik - Monica Reichenberg
Nr 2
Ledare: SOU 2010:95, Se, tolka och agera, allas rätt till en likvärdig utbildning – Gunilla Salo
Utbildningskonferensen ”Matematiksvårigheter och möjligheter” Dyscalculia screener, ett sätt att upptäcka dyskalkyli - Karin Allenström
Vinnare och förlorare i olika skolsystem - Ingegärd Hemmingsson
Dyslexikonferens för rektorer i Stockholm
Nr 3
Ledare: Egon Nordman
Bli vän med det skrivna ordet - Den sjätte nordiska dyslexikongressen
Går det att undervisa i läsförståelse i särskolan? - Monica Reichenberg och Ingvar Lundberg
Läsutveckling i årskurs 2 - 6 belyst genom standardiserade test och nationella provet i svenska i årskurs 3 - Birgitta Herkner
Kommunikation och samverkan - läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i ett hälsoperspektiv, Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens i Malmö
British Dyslexia Association, konferens i Harrogate, UK - Eva Wennås Brante
Pedagogisk översättning av WISC-resultat, ett sätt att överföra testresultat till praktisk pedagogik - Kent Meissner
Nr 4
Ledare: Den sjätte nordiska dyslexikongressen – Siv Fischbein
Vad har vi lärt oss av 35 års forskning om relationen mellan fonologisk medvetenhet och läsinlärning – Ingvar Lundberg
Läs- och rättstavningssvårigheter - två sidor av samma mynt? - Kristina Moll och Karin Landerl
Samverkan är viktigare än diagnos – Inga-Lill Jakobsson
Specialpedagogik i skolvardagen – Catharina Tjernberg
VAKS – Vaelg afkodningsstrategi, undervisning i afkodningsstrategier for dyslektiker – Elisabeth Arnbak