Tidskriften 2010

Nr 1

  • Ledare: Egon Nordman

  • Dyslexi på två språk- avhandling i tvåspråkighetsforskning - Christina Hedman

  • International Dyslexia Association 2009 - Elisabeth Miske

  • Better-than-Typical Language Per-formance in Asperger Syndrome. Experiments on Rule-based Morphology and Syntax in Finnish - John Niemi

  • Autism, Reading and Hyperlexia - David Saldaña

Nr 2

  • Ledare: Läsförmåga och lärarutbildning – Siv Fischbein

  • Kan man förutsäga framgång eller misslyckande i läsinlärningen utifrån fonologisk medvetenhet i förskoleklass? - Ingvar Lundberg och Anna Strid

  • World Dyslexia Forum 2010 i Paris – Gunilla Salo

  • Läs- och skrivpedagogisk forskning vid Stockholms Universitet - Specialpedagogiska institutionen - Mats Myrberg , Karin Dahlin, Anna Fouganthine och Christine Cox Eriksson

  • Universitetsstuderande med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi -  Idor Svensson, Linda Fälth och Ingrid Tholerus

  • Datorträning i läsflyt och stavning, analys och utvärdering av fixerad och resultatstyrd flash-cardexponering  - Maj-Gun Johansson

Nr 3

  • Ledare: Varning för det utvidgade textbegreppet! – Ingvar Lundberg

  • Studenter med dyslexi inom högre utbildning i Sverige och Storbritannien -  Astrid Ahl, Åke Olofsson och Karin Taube

  • Från läs- och skrivsvårigheter till funktionell läsning – Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens i Göteborg

  • Vurdering av leseprestasjoner – Monica Reichenberg

  • Lärares förhållningssätt av stor betydelse för läs- och skrivlärande -  Ulla Damber

  • Interventionsstudier – en genomgång - Inger Fridolfsson

  • Läs- och skrivforskning vid Linköpings universitet - Stefan Samuelsson, Anna-Lena Eriksson, Gustavsson, Åsa Elwér och Camilla Kempe

Nr 4

  • 4 Ledare – Peter af Trampe

  • World Dyslexia Forum 2010 i Paris

  • Säkerställa skriftspråklighet – vad kan det innebära? - Ann-Katrin Swärd

  • Resurscentrum Dyslexi – Sollefteå - Siv Sjödin, Ingrid Lindgren och Linda-Marie Lindberg

  • RAFT – en interventionsstudie för 9-åringar med läs- och skrivsvårigheter - Ulrika Wolff

  • Läs- och skrivforskning vid Linnéuniversitetet - Christer Jacobson, Idor Svensson, och Linda Fälth