Tidskriften 2007

Nr 1

  • Ledare: Marianne Norée

  • Samma kurs i engelska - andra vägar att lära - gymnasieelever med läs- och skrivsvårigheter - Katarina Bungerfeldt

  • Olika sätt att lära sig engelska med hjälp av datorn - Anita Hildén

  • Läsutveckling och ordkedjor på engelska - Christer Jacobson

  • Dyslexi och strukturerad undervisning i engelsk läsning och stavning- ett lyckat exempel från vuxenutbildningen - Malin Holmberg

  • Ordinlärning på engelska - Jörgen Tholin

  • Temadag om engelska för dyslektiker. Referat av Birgit Dilling Jandorf, Dansk Videncenter for Ordblindhed

Nr 2

  • Ledare: Bodil Andersson

  • Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens 2007 - Marianne Norée

  • Läsinlärningen börjar med den tidiga språkutvecklingen - Ulla Föhrer

  • Lika bra som andra - Merete Herrström

  • Förutsättningar för lyckat arbete med hjälpmedel på skolor - Helén Sämfors

  • Studenterna - en viktig resurs - Bengt Pernholm

  • FAQ - vanliga frågor och svar om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi - sammanställt av Bodil Andersson

Nr 3

  • Ledare: Peter af Trampe

  • Dyslexi och genforskning - Juha Kere

  • Minne och dyslexi - Ove Almkvist

  • Inlärningsproblem och psykisk hälsa - Ingvar Lundberg och Christos Kolovos

  • DYSLEXI – en kunskapsöversikt  av Mats Myrberg, Vetenskapsrådets rapportserie nr 2: 2007 – Peter af Trampe

  • Läs- och skrivsvårigheter i Bolivia - Christina Hägglund Mendoza

  • Nytt körkortsprov för personer med läs- och skrivsvårigheter - Bertil Löfdahl

  • Kongresrapport - Fourteenth Annual Meeting Society for the Scientific  Study of Reading i Prag - Ulrika Wolff

  • Stort behov av att höja bedömarkompetensen - SPSM

Nr 4

  • Ledare: Astrid Frylmark

  • Developments in UK mainstream reading teaching: Where do children with dyslexia fit in? - John Rack

  • Att leva med läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi i Tyskland - Sara Nilsson

  • Alvorlig grad av dysleksi og effekt av rådgiving  - Anne Brit Andreassen, Ann-Mari Knivsberg och Pekka Niemi

  • Föräldrar och lärare: Slå er ihop! - Louise Belfrage: ordförande i Kod-Knäckarna, projektsamordnare och initiativtagare tillprojektet ”Föräldrar - En resurs för sina barn” Projektledare: Lotti Fred

  • Dyslexins sekundära konsekvenser - en uppföljningsstudie - Gunnel Ingesson

  • The 1st Stavanger Reading and Writing Conference - Anita Sandell och Christer Jacobson