Tidskriften 2007
Nr 1
Ledare: Marianne Norée
Samma kurs i engelska - andra vägar att lära - gymnasieelever med läs- och skrivsvårigheter - Katarina Bungerfeldt
Olika sätt att lära sig engelska med hjälp av datorn - Anita Hildén
Läsutveckling och ordkedjor på engelska - Christer Jacobson
Dyslexi och strukturerad undervisning i engelsk läsning och stavning- ett lyckat exempel från vuxenutbildningen - Malin Holmberg
Ordinlärning på engelska - Jörgen Tholin
Temadag om engelska för dyslektiker. Referat av Birgit Dilling Jandorf, Dansk Videncenter for Ordblindhed
Nr 2
Ledare: Bodil Andersson
Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens 2007 - Marianne Norée
Läsinlärningen börjar med den tidiga språkutvecklingen - Ulla Föhrer
Lika bra som andra - Merete Herrström
Förutsättningar för lyckat arbete med hjälpmedel på skolor - Helén Sämfors
Studenterna - en viktig resurs - Bengt Pernholm
FAQ - vanliga frågor och svar om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi - sammanställt av Bodil Andersson
Nr 3
Ledare: Peter af Trampe
Dyslexi och genforskning - Juha Kere
Minne och dyslexi - Ove Almkvist
Inlärningsproblem och psykisk hälsa - Ingvar Lundberg och Christos Kolovos
DYSLEXI – en kunskapsöversikt av Mats Myrberg, Vetenskapsrådets rapportserie nr 2: 2007 – Peter af Trampe
Läs- och skrivsvårigheter i Bolivia - Christina Hägglund Mendoza
Nytt körkortsprov för personer med läs- och skrivsvårigheter - Bertil Löfdahl
Kongresrapport - Fourteenth Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading i Prag - Ulrika Wolff
Stort behov av att höja bedömarkompetensen - SPSM
Nr 4
Ledare: Astrid Frylmark
Developments in UK mainstream reading teaching: Where do children with dyslexia fit in? - John Rack
Att leva med läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi i Tyskland - Sara Nilsson
Alvorlig grad av dysleksi og effekt av rådgiving - Anne Brit Andreassen, Ann-Mari Knivsberg och Pekka Niemi
Föräldrar och lärare: Slå er ihop! - Louise Belfrage: ordförande i Kod-Knäckarna, projektsamordnare och initiativtagare tillprojektet ”Föräldrar - En resurs för sina barn” Projektledare: Lotti Fred
Dyslexins sekundära konsekvenser - en uppföljningsstudie - Gunnel Ingesson
The 1st Stavanger Reading and Writing Conference - Anita Sandell och Christer Jacobson