Tidskriften 2005

Nr 1

  • Ledare: Egon Nordman

  • Svenska Dyslexiföreningens policy

  • Skolans arbetsmiljö för elever med läs- och skrivsvårigheter - Mona Näreskog

  • Oro över att tonåringar blir allt sämre på att läsa och stava - Maj-Gun Johansson

  • Snabbläsning - något för dyslektiker? - Kenneth Holmqvist, Bodil Andersson

  • Hjälpmedelsutredningen - Egon Nordman

  • Morfologi i femman - Merete Herrström

Nr 2

  • Tema: Läsförståelse

  • Ledare:  Egon Nordman

  • Varför ser vi en tillbakagång i språk- och läsutveckling? - Mats Myrberg

  • Vägen till läsförståelse - Marianne Norée

  •  Från skrivna ord till innebörd - Ingvar Lundberg

  • Kognitiva och språkliga förutsättningar för en god läs- och skrivutveckling - Stefan Samuelsson

  • Early identification and intervention to prevent dyslexia - Linda Siegel

Nr 3

  • Ledare: Egon Nordman

  • Några skillnader mellan danskt och svensktstödsystem – Egon Nordman

  • Dysleksiundervisningfor børn i Danmark - Hans-Pauli Christiansen

  • Dansk Videnscenter for OrdblindhedCentermedarbejderne  - Dorthe Haven, Mia Finnemann Schultz, Birgit Dilling Jandorf

  • Dysleksi – et skjult (dolt) handicap i fremmedsprogsundervisningen? - Elisabeth Arnbak, Michael Dal, Hans Brandstätter

  • Distinkthedstræning ibørnehaveklassen - Dorthe Klint Petersen

  • Språk och läsning i Litauen - Astrid Frylmark

  • Ordkedjetestet på fyra språk - Ia Nyström, Christer Jacobson

Nr 4

  • Ledare: Egon Nordman

  • Vetenskap beprövad erfarenhet och humbug - Peter af Trampe, Bodil Andersson

  • Developmental dyslexia - Franck Ramus

  • Intervju med Christina Hellman - Kristina Danielsson

  • Hur förskola och skola kan stödja flerspråkiga barns språkutveckling- Eva-Kristina Salameh

  • The Theory and Practice of Effective Teaching for Dyslexic Learners - John Rack