Tidskriften 2005
Nr 1
Ledare: Egon Nordman
Svenska Dyslexiföreningens policy
Skolans arbetsmiljö för elever med läs- och skrivsvårigheter - Mona Näreskog
Oro över att tonåringar blir allt sämre på att läsa och stava - Maj-Gun Johansson
Snabbläsning - något för dyslektiker? - Kenneth Holmqvist, Bodil Andersson
Hjälpmedelsutredningen - Egon Nordman
Morfologi i femman - Merete Herrström
Nr 2
Tema: Läsförståelse
Ledare: Egon Nordman
Varför ser vi en tillbakagång i språk- och läsutveckling? - Mats Myrberg
Vägen till läsförståelse - Marianne Norée
Från skrivna ord till innebörd - Ingvar Lundberg
Kognitiva och språkliga förutsättningar för en god läs- och skrivutveckling - Stefan Samuelsson
Early identification and intervention to prevent dyslexia - Linda Siegel
Nr 3
Ledare: Egon Nordman
Några skillnader mellan danskt och svensktstödsystem – Egon Nordman
Dysleksiundervisningfor børn i Danmark - Hans-Pauli Christiansen
Dansk Videnscenter for OrdblindhedCentermedarbejderne - Dorthe Haven, Mia Finnemann Schultz, Birgit Dilling Jandorf
Dysleksi – et skjult (dolt) handicap i fremmedsprogsundervisningen? - Elisabeth Arnbak, Michael Dal, Hans Brandstätter
Distinkthedstræning ibørnehaveklassen - Dorthe Klint Petersen
Språk och läsning i Litauen - Astrid Frylmark
Ordkedjetestet på fyra språk - Ia Nyström, Christer Jacobson
Nr 4
Ledare: Egon Nordman
Vetenskap beprövad erfarenhet och humbug - Peter af Trampe, Bodil Andersson
Developmental dyslexia - Franck Ramus
Intervju med Christina Hellman - Kristina Danielsson
Hur förskola och skola kan stödja flerspråkiga barns språkutveckling- Eva-Kristina Salameh
The Theory and Practice of Effective Teaching for Dyslexic Learners - John Rack