Tidskriften 2001

Nr 1

  • Ledare: Egon Nordman

  • Kompensatoriska åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter - Christer Jacobson

  • Intervju med Mats Myrberg - Marianne Norée

  • Consensusprojekt för att motverka läs- och skrivsvårigheter - Mats Myrberg

  • Intryck från IDA:s 51:a årliga konferens - Jan Alm

  • Rapport från IDA:s konferens - Bodil Andersson

  • Glimtar från American Speech-Language-Hearing Association:s Annual Convention ”Honoring the past - shaping the future”- Ulla Föhrer

Nr 2

  • Ledare: Egon Nordman

  • Kognitiv långsamhet och skolproblem - dyslexi - DAMP/ADHD - Max Frisk

  • Tvärvetenskaplig utredning bäst - Ulla Föhrer, Lena Westholm

  • Engelskundervisning för dyslektiker på gymnasiet - Katarina Bungerfeld

  • Långsam läsning på akademisk nivå - Merete Herrström

  • Specialpedagogiska institutet - Egon Nordman

Nr 3

  • Ledare: Egon Nordman

  • Minnesord över Curt von Euler - Ingvar Lundberg

  • Den mest undersökta dyslexipatienten i Norden - Matti Laine, Åbo Akademi

  • Lokal kurs i Språklig medvetenhet - Gerd Nyman, Helena Heijdenberg

  • Dyslexia: At the Dawn of the New Century - Marianne Norée

  • Recension Dyslexia - Theory & Good Practice - Maj-Gun Johansson

  • Elevens framgång - skolans ansvar, (Ds 2001:19) - Egon Nordman

  • Ge dina barn ett språk - Elisabet Reslegård Föräldraprojektet LÄSK - Susanne af Sandeberg

Nr 4

  • Ledare: Egon Nordman

  • Hur grundlägger vi läsförståelsen? - Lena Franzén

  • Vilka inlärningsstrategier kan elever med läs- och skrivsvårigheter använda i sitt eget lärande - Hans Nilsson

  • Folkhögskolorna - en annorlunda skolform för vuxna Samverkan mellan lärare och föräldrar till barn med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi - Sonya Lindell

  • Kan man mäta läsförståelse? - Ingvar Lundberg