Tidskriften 2000

Nr 1

  • Att ignorera vetenskaplig rationalitet - Stefan Samuelsson

  • Bliv venner med skriftsproget! - Jörgen Frost

  • KOAS, Kartläggning av ordavkodningsstrategier - Maj-Gun Johansson

  • Morfologi - en felande länk i läs - och stavningsundervisningen - Merete Herrström

  • Internationell dyslexikonferens i Chicago - Bodil Andersson

Nr 2

  • Ledare: Ordförandeskifte - Egon Nordman

  • Viktiga förbindelser - Torkel Klingberg

  • Strategier for leseforståelse - hjelp til dyslektikere - Liv Engen

  • Tvåspråkighet och läs- och skrivsvårigheter - Rapport från Svenska Dyslexiföreningens konferensdagar - Marianne Norée

  • Second language learning - cognitive perspectives - Ingvar Lundberg

  • "Stava Rätt" - ett stavningsprogram som tänker språkligt - Bodil Andersson

  • Ur en rapport från ett studiebesök i London - Elsie Dannefors Ahlquist, Maria Wadenius

Nr 3

  • Ledare: Egon Nordman

  • Att läsa på ett nytt språk - att läsa nytt? - Christina Hellman

  • Dyslektiker inte överrepresenterade på särskilda ungdomshem - Idor Svensson

  • Hur läser Stockholms elever med annat modersmål än svenska? - Karin Taube

  • Elevvård blir elevhälsa - Egon Nordman

  • ”Språka loss” - ett projekt om språkets tillgänglighet - Torbjörn Lundgren

Nr 4

  • Ledare: Egon Nordman

  • Literacy in the new millennium – tankar utifrån ett symposium – Ulla Föhrer, Anita Hjälme

  • Intervju med professor Ingvar Lundberg - Egon Nordman, Marianne Norée

  • Is dyslexia the same problem regardless of language? - Louise Miller Guron

  • Kompensatoriskt stöd vid studier för personer med stora läs- och skrivsvårigheter - Ulla Föhrer

  • Många statliga utredningar som gäller skolan - Egon Nordman

  • Reviderade kursplaner och betygskriterier - Bertil Persson