Tidskriften 2000
Nr 1
Att ignorera vetenskaplig rationalitet - Stefan Samuelsson
Bliv venner med skriftsproget! - Jörgen Frost
KOAS, Kartläggning av ordavkodningsstrategier - Maj-Gun Johansson
Morfologi - en felande länk i läs - och stavningsundervisningen - Merete Herrström
Internationell dyslexikonferens i Chicago - Bodil Andersson
Nr 2
Ledare: Ordförandeskifte - Egon Nordman
Viktiga förbindelser - Torkel Klingberg
Strategier for leseforståelse - hjelp til dyslektikere - Liv Engen
Tvåspråkighet och läs- och skrivsvårigheter - Rapport från Svenska Dyslexiföreningens konferensdagar - Marianne Norée
Second language learning - cognitive perspectives - Ingvar Lundberg
"Stava Rätt" - ett stavningsprogram som tänker språkligt - Bodil Andersson
Ur en rapport från ett studiebesök i London - Elsie Dannefors Ahlquist, Maria Wadenius
Nr 3
Ledare: Egon Nordman
Att läsa på ett nytt språk - att läsa nytt? - Christina Hellman
Dyslektiker inte överrepresenterade på särskilda ungdomshem - Idor Svensson
Hur läser Stockholms elever med annat modersmål än svenska? - Karin Taube
Elevvård blir elevhälsa - Egon Nordman
”Språka loss” - ett projekt om språkets tillgänglighet - Torbjörn Lundgren
Nr 4
Ledare: Egon Nordman
Literacy in the new millennium – tankar utifrån ett symposium – Ulla Föhrer, Anita Hjälme
Intervju med professor Ingvar Lundberg - Egon Nordman, Marianne Norée
Is dyslexia the same problem regardless of language? - Louise Miller Guron
Kompensatoriskt stöd vid studier för personer med stora läs- och skrivsvårigheter - Ulla Föhrer
Många statliga utredningar som gäller skolan - Egon Nordman
Reviderade kursplaner och betygskriterier - Bertil Persson