Tidskriften 1999

Nr 1

  • Ledare Bertil Persson

  • Den fantastiska hjärnan - Curt von Euler

  • Hörsel, perception och läsinlärning - Rapport om ett samarbetsprojekt mellan Hörselkliniken, Karolinska Sjukhuset och Barn- och ungdomsförvaltningen, Sigtuna - Marie Eklund

  • Gör alternativa läromedel till ett naturligt inslag i klassrummet! - Malin Fritzén

  • Intervju med Toini Prim

  • "Bridges to Literacy", rapporter från International Dyslexia Association's årsmöte i San Francisco, l998

Nr 2

  • 1999 - ett år med fokus på människan - Bertil Persson

  • En kort resumé om "ytdyslexi" - Stefan Samuelsson

  • Glimtar från en dyslexikonferens i Tokyo - Curt von Euler

  • Lagar och förordningar for skolan om läs- och skrivsvårigheter/ dyslexi samt råd till Dig som värnar om rättigheterna för elever med dyslexi. Bertil Persson

  • Rapport från Svenska Dyslexiföreningens konferensdagar i Göteborg 1999 - Margareta Grönvall

Nr 3

  • Dyslexi i belysning av forskning inom lingvistik, psykologi, genetik och neurologi - Curt von Euler

  • Hur ser en bra dyslexitest ut? - Ingvar Lundberg

  • Dyslexi och matematiksvårigheter, referat från föreläsning av Tim och Elaine Miles - Peder Rasmussen

  • "Multilingualism and dyslexia", British Dyslexia Associations dagar i Manchester - Christer Jacobson

  • Kan man bli klok på läsdebatten? - Karin Taube

  • Delbetänkande från Kunskapslyftskommittén (SOU \999:39) - Egon Nordman

  • Högskoleprovet for dyslektiker, information från högskoleverket

  • Organisationer for dyslexiforskning och dyslexipedagogik jubilerar - The Rodin Remediation

  • Academy 15 år och Svenska Dyslexistiftelsen och Svenska Dyslexiföreningen l0 år

Nr 4

  • Ledare Bertil Persson

  • Den dyslexipedagogiska kongressen - Curt von Euler

  • Vad kan skolan göra för elever med läs- och skrivsvårigheter? - Ingegerd Wernersson

  • Vad är dyslexipedagogik - Ingvar Lundberg

  • Språklig medvetenhet - byggnadsställningar genom genreundervsining - Anna Ostern, Åbo Akademi

  • Grundläggande läsundervisning i åldersintegrerade klasser - Astrid Ahl, Pedagogiska institutionen

  • Pedagogiska insatser för elever med koncentrationssvårigheter - Eva Cangård, Karolinaskolan

  • Universitetsstuderande med dyslexi - är det möjligt? - Gerty Engh, Lunds Universitet

  • Intervju med Gudrun Malmer

  • Skrivutveckling hos elever med grava läs- och skrivsvårigheter - Sammanfattning av Dag Strömberg, handledare Jan Anward och leg logoped Ulla Föhrer