Tidskriften 1999
Nr 1
Ledare Bertil Persson
Den fantastiska hjärnan - Curt von Euler
Hörsel, perception och läsinlärning - Rapport om ett samarbetsprojekt mellan Hörselkliniken, Karolinska Sjukhuset och Barn- och ungdomsförvaltningen, Sigtuna - Marie Eklund
Gör alternativa läromedel till ett naturligt inslag i klassrummet! - Malin Fritzén
Intervju med Toini Prim
"Bridges to Literacy", rapporter från International Dyslexia Association's årsmöte i San Francisco, l998
Nr 2
1999 - ett år med fokus på människan - Bertil Persson
En kort resumé om "ytdyslexi" - Stefan Samuelsson
Glimtar från en dyslexikonferens i Tokyo - Curt von Euler
Lagar och förordningar for skolan om läs- och skrivsvårigheter/ dyslexi samt råd till Dig som värnar om rättigheterna för elever med dyslexi. Bertil Persson
Rapport från Svenska Dyslexiföreningens konferensdagar i Göteborg 1999 - Margareta Grönvall
Nr 3
Dyslexi i belysning av forskning inom lingvistik, psykologi, genetik och neurologi - Curt von Euler
Hur ser en bra dyslexitest ut? - Ingvar Lundberg
Dyslexi och matematiksvårigheter, referat från föreläsning av Tim och Elaine Miles - Peder Rasmussen
"Multilingualism and dyslexia", British Dyslexia Associations dagar i Manchester - Christer Jacobson
Kan man bli klok på läsdebatten? - Karin Taube
Delbetänkande från Kunskapslyftskommittén (SOU \999:39) - Egon Nordman
Högskoleprovet for dyslektiker, information från högskoleverket
Organisationer for dyslexiforskning och dyslexipedagogik jubilerar - The Rodin Remediation
Academy 15 år och Svenska Dyslexistiftelsen och Svenska Dyslexiföreningen l0 år
Nr 4
Ledare Bertil Persson
Den dyslexipedagogiska kongressen - Curt von Euler
Vad kan skolan göra för elever med läs- och skrivsvårigheter? - Ingegerd Wernersson
Vad är dyslexipedagogik - Ingvar Lundberg
Språklig medvetenhet - byggnadsställningar genom genreundervsining - Anna Ostern, Åbo Akademi
Grundläggande läsundervisning i åldersintegrerade klasser - Astrid Ahl, Pedagogiska institutionen
Pedagogiska insatser för elever med koncentrationssvårigheter - Eva Cangård, Karolinaskolan
Universitetsstuderande med dyslexi - är det möjligt? - Gerty Engh, Lunds Universitet
Intervju med Gudrun Malmer
Skrivutveckling hos elever med grava läs- och skrivsvårigheter - Sammanfattning av Dag Strömberg, handledare Jan Anward och leg logoped Ulla Föhrer