Tidskriften 1996
Nr 1
Får vi presentera Svenska Dyslexiföreningens medlemsblad i ny skepnad och med nytt namn! – Curt von Euler
Dyslexi i knappa resurstider - Modell med okonventionellt samarbete för diagnostisering av och åtgärdsprogram för barn med särskilda läs- och skrivsvårigheter(med eller utan MBD/DAMP) - Gunvor Lawesson
Talboks- och punktskriftsbiblioteket, den läshungrige dyslektikerns bästa vän - Ingar Beckman Hirschfeldt
"Läsandet är som att cykla i motvind, och då lägger man av"- Ingvar Lundberg
Några axplock ur dokumentationen från utbildningsdagen och informationskonferensen i Göteborg 1995 - Lars Lejring
Nordens största dyslexikongress "BLI VÄN MED DET SKRIVNA ORDET"
Svenska Dyslexiföreningens utbildningsdagar 1996 i Stockholm
Nr 2
Redaktören har ordet - Sammanfattning från Svenska Dyslexiföreningens Utbildningsdagar 1996
Det goda samtalet - Bertil Persson
Vad kan vi kräva av skolan? - Mats Myrberg
Ögon- och synundersökningar hos barn med läs- och skrivsvårigheter - Gunnar Lennerstrand
Kort om Dyslexibegreppet – Curt von Euler
Tre organisationer som arbetar med dyslexi
Läromedelskassetter för dyslektiker, tystnaden om barnen – Sigrid Madison
Dyslexikampanjen 96/97 - Elisabet Resslegård
Nr 3
Ledare: Curt von Euler
Invigningen av Dyslexikampanjen
Motion till LO kongressen - Dolt handikapp - läs-, skriv- och räknesvårigheter
Nu har den dragit igång, den landsomfattande kampanjen om läs- och skrivsvårigheter - Mona Lansfjord
Medfödd ordblindhet och därmed besläktade rubbningar hos barn - Alfhild Tamm
Nr 4
Ledare: Curt von Euler
"The British Dyslexia Association" - Lindsay Peer
Samarbetsformer kring elever med läs- och skrivsvårigheter - Ulla Föhrer, Ingrid Hedin
Kul med matematik utan läroböcker - Per Berggren och Maria Lindroth
Tre modeller för specialpedagogiska insatser - Lennart Julin, Marianne Norée och Bertil Persson
Har Nya Zeeland löst problemen med läs- och skrivsvårigheter? - Ulla Föhrer och Anita Hjälme
Inför 100-årsminnet av den första publikationen om medfödd ordblindhet, Dyslexi
Satsning inför framtiden - Nationell handlingsplan angående läs- och skrivsvårigheter