Tre viktiga utredningar på gång
Tre viktiga skolutredningar har på senare tid tillsatts av regeringen, säkert som en konsekvens av de dystra resultaten i både PISA- och PIRLS-undersökningarna. Här en kortfattad sammanställning av dem.
Läroplansutredningen (U 2023:09) Redovisas 28.2 2025
Läroplanerna ska ha en tydlig inriktning på fakta och andra grundläggande ämneskunskaper.
Mer komplexa förmågor som analys och reflektion i takt med att eleverna blir äldre.
Utredaren ska föreslå hur läsning och läsförståelse kan förstärkas i läroplanerna.
Särskild utredare är Thomas Persson Experter är bl a. Ingrid Carlgren, Inger Enkvist, Linda Fälth, Linnea Lindquist, Linda Fälth, Martin Ingvar, Christopher Gillgren, Agneta Gulz.
Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna.Dir. 2023:111. Redovisas 29.11 2024
Utredaren ska öreslå hur antagningskraven till lärar- och förskollärarutbildningarna kan höjas.
Föreslå åtgärder för hur ämneslärarutbildningen kan stärkas, exempelvis genom ökade samarbeten, och hur vissa ämnen kan koncentreras till färre lärosäten i syfte att höja kvaliteten.
Föreslå hur större fokus kan läggas på ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper, kognitionsvetenskap och praktisk metodik.
I uppdraget ingår även att minska och justera examensmålen så att de blir mer fokuserade och ändamålsenliga, samt lämna nödvändiga författningsförslag.
Särskild utredare: Peter Honeth.
Notera särskilt det som gäller läsning och läsinlärning nedan!
Att lärare har goda kunskaper i läs-, skriv- och matematikinlärning är avgörande för att skolan ska kunna ge elever en bra grund för fortsatt lärande som i sin tur är en förutsättning för ett aktivt deltagande i ett demokratiskt samhälle. Över tid har elevernas läs- och skrivförmåga liksom elevernas kunskaper i matematik försämrats (PIRLS 2021, PISA 2018). Det behöver därför särskilt fokuseras på läs-, skriv- och matematikinlärning i ämnesstudierna i svenska och matematik på grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3.
Utveckla och förbättra kartläggningsmaterial och bedömningsstöd.
Regeringens uppdrag till Skolverket i regleringsbrevet våren 2024.
Redovisas i november 2024.
Skolverket ska analysera hur de obligatoriska kartläggningsmaterialen i förskoleklassen och bedömningsstöden i årskurs 1 kan utvecklas och förbättras så att de ger en bättre bild av elevens kunskaper och av vilka arbetssätt som kan användas för att ge eleven rätt stöd i rätt tid.